!i!Crazy⎝⏠⏝⏠⎠Life!i!
U R Not Member
Thnx For Visit&Join
U can Register

HaMaDa & !i!ABDALLAH!i! Admin
!i!Crazy⎝⏠⏝⏠⎠Life!i!
U R Not Member
Thnx For Visit&Join
U can Register

HaMaDa & !i!ABDALLAH!i! Admin
!i!Crazy⎝⏠⏝⏠⎠Life!i!
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

!i!Crazy⎝⏠⏝⏠⎠Life!i!

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخولعايز تبقى مشرف

حدوتة كل يوم 3

كاتب الموضوعرسالة
عبدالرحمن الشبراوى
Moderator
Moderator

حدوتة كل يوم 3 Empty
مُساهمةموضوع: حدوتة كل يوم 3   حدوتة كل يوم 3 Icon_minitimeالأحد يوليو 19, 2009 6:11 pm

نظرا لظروف خارجة عن ارادتى اتاخرت شوية فى الحدوتة التالتة بس هى جاهزة من زمان واتمنى منالاخ علم بعد اذانة انة ينزلها باسمة فى المنتدى التانى
عشان ما اطولش عليكوا هبتدى بيها
.........................................................................................................................................
فى الوقت الذى وصف فيه الرئيس حسنى مبارك نظيره الإسرائيلى شيمون بيريز بـ«رجل دولة وداعية للسلام»، معلنا أنه لن يتأخر فى زيارة إسرائيل لو كانت الزيارة ستنهى جميع مشاكل المنطقة، جدد كتاب مصر رفضهم لأى شكل من أشكال التطبيع الثقافى مع «العدو الإسرائيلى».
وعقد مبارك جلسة مباحثات ثنائية صباح أمس بمقر رئاسة الجمهورية بمصر الجديدة، مع بيريز، تناولت تطورات عملية السلام فى الشرق الأوسط.
واستهل الرئيس المؤتمر الصحفى المشترك مع الرئيس الإسرائيلى بكلمة قال فيها «أرحب بالرئيس شيمون بيريز.. لقد عرفته لسنوات طويلة.. رجل دولة وداعية للسلام.. وأتذكر ما أبداه من مواقف شجاعة وإيجابية ساهمت فى تدعيم السلام بين مصر وإسرائيل»، معربا عن تطلعه لإسهام بيريز «البناء فى اغتنام الفرصة الحالية السانحة للسلام دون تردد أو إبطاء».

وفى رده على سؤال عن عدم زيارة رئيس مصر لإسرائيل منذ أكثر من 30 سنة، قال الرئيس مبارك لابد أن نتحدث عن السلام وليس عن زيارة لإسرائيل، لأن الزيارات بين المسؤولين المصريين والإسرائيليين لا تتوقف، وليس هذا هو الموضوع الرئيسى للسلام حتى يتعايش الناس مع بعضهم.
وأضاف: « يجب أن نكون واقعيين فى الأسئلة وفى الحديث عن السلام»، مشيرا إلى أنه «لو كانت الزيارة ستنهى جميع المشاكل ونعيش فى سلام فأنا لا أتأخر».

إلى ذلك جدد كتاب مصر موقفهم الرافض لأى شكل من أشكال التطبيع الثقافى مع إسرائيل، مؤكدين التزامهم بقرارات الجمعيات العمومية المتتالية لاتحاد كتاب مصر، ولتوصياتها بفصل أى عضو من أعضاء الاتحاد يتعامل مع «العدو الإسرائيلى» بأى شكل من الأشكال.
.......................................................................................................................................................................................................
تحت الرملة مدفون وبحاول اقوم ومش عارف كل ا احاول اقوم احس بحاجة مسنون تدخل فى جسمى ترجعنى تانى مطرح ما كنت الرملة فوقى تكتر وكبر فوقى ومش عارف اعمل حاجة حاسس بنفسى بتخنق والرملة بتدخل فى كل حتة من جسمى ونفسى مش عارف اتنفس حاسس بتقل وصدرى مخنوق للاخر وما بقتش عارفاتنفس حاسس انى خلاص هموت
هوف اوقم على صرخة اهدى يا هزيم اهدى خير اللهم اجعلة خير نفس الكابوس انا قولتلك روح للدكتور وانتا اللى ما رضتش عشان خاطرى انتا باقللك 4 شهور فى الموال دة ارحمنى وارحم نفسك وروح للدكتور
..................................................................................
المكان شركة صغيرة ف المهندسين للاستيراد والتصدير
الزمان مايو 1984

Secretarial Hazeem Where are you, Mr. Coffman U.S. on the verge of reaching you, Jacqueline 5 minutes I got
Mr. Hazim in the company when asked about the work that your company, your financial well-and you have the ability to pay
Loans in a timely fashion I was able to get many good deals, prompting us tirelessly
We have decided to give you a power of attorney and exclusive to us so that they can sell Mentjtna be the only agent in the Middle
East and the Arab world and of course you know that Mentjtna Vyalsoq very popular these days to say it right, Jacqueline Without a role in this earlier it had contacted a friend working for them and we have given a complete picture of the Hkurtk Tammeltk and the size of what was signed Achtiarana you, but we are concerned about the process for one thing, we have tirelessly Some partners in America and Jews are not Asirailin frankly, I do not know what is your position on this issue but I know you will reap untold profits in a few years so this might be the decade for Balaozp Ana tirelessly and put gold n Laanta sure this is only the first year, you will be only a net profit of more than one and a half million pounds is what, if I accept your contract is now synchronized
.................................................................
كل دة مر عليا زى شريط عمرى وانا رايح للدكتور بعدها فعلا المكاسب اللى قالولى عليها فعلا والشركة دات تكبر اوى وتتوسع ولغاية ما دلوقتى بقيت من اكبر المصدرين والمستوردين ف مصر واخيرا وصلت للدكتور عيادة كبير فى مدينة نصر طلعت فوق للعيادة شقة فخمة جدا طرازها عربى تحس انة مغربى استنين ساعة لحد ما جة الدور عليا ودخلت للدكتور ابتدى يتعرف عليا ويتكلم معايا يدردش ساعة الا ربع وبعدين فى الاخر سئلنى بشتكى من اية يعن اية سبب الزيارة وعرفتة انى ما برفش انام بسبب الكوابيس وبعدين مشيت لان ميعاد الزيارة خلص
الزيارة التانية روحتلة بدات احكيلة عن الكابوس وازاى انى ما بنامش وباخد كتير من الاقراص المهدئة والمنومة بس من غير فايدة
الزيارة التالتة روحتلة وبدات اتكلم معاة عن شغلى وبداية حياتى
الزيارة الرابعة سئلنى عن والدى قولتلةانة مات وانا صغير وكل اللى اعرفة انة مات فى الحرب بتاعت 1967 بس مش عارف لية حسيت ان تعمد انة يسئلنى علية بس قالى حاجة عرفتنى انة تقريبا يعرف والدى او يعرف ازاى مات لانة قالى قصدك استشهد واتخد غدر فى حرب 1967 فى النكسة المهم انة طلب منى انى اتكلم عن علاقتى العائلية وطبيعة شغلى
الزيارة الخامسة كانت من اهم الزيارات المهمة بالنسبة ليا
الدكتور بداها كالاتى فى الول كدة انا احب اعرفك انى كنت صديق شخصى للوالد ومن ساعة ما طلبت حجز الميعاد وانا كنت عايز اشوفك بس ما كنتش متاكد لحد ما دخلت وشوفت وشك وملامحك واتكدت انك ابنة بص يا ابن الى هقوهلك الله اعلم ممكن يوكون لة علاقة بمشكلتك او لا بس انا شايف انةمن الامانة انى اقولهوللك وبيتهالى ان فى علامات كتير فى كابوسك بتجبرنى انى اقولهوللك
...........................
المكان سيناء
الزمان 1967
فى اية يا دكتور ماللك
مفيش مش عارف لية قلبى مقبوض النهاردة
انتا شكلك اول مرة تطلع معانا انا عارف ان الموضوع بيبقى صعب فى الاول بس بعد كدة بتحس انك الامان للناس اللى عايشين جة مصر بمختلف انواعهم
الموضوع مش كدة بس انا سامع اخبار كتير ان الصهاينة هيغدروا بينا وانة فى حرب واننا مش مستعدين ليها
يا عمنا الكلام دةكلة طالما ما جاش عل لسان قيادة الجيش يببقى خلاص ما تسمعش ليهم دول ناس عايزين يزعزع استقرار الجيش انتا فاهم
لا الكلام دة انا سمعتة فى الاجازة من ناس كتير برة مصر كانوا راجعين اجازة وليا واحد صاحبى شغال فى القنصلية المصرية فى انجلترا واكدلى الكلام دة
مرة واحدة سعنا صوت انفجارات وكل المبانى بتاعت الطيران اللى حوالينا ادمرت حتى الطريق بتاع الطائرات ادمر وفجائة لقينا نفسنا وسط الصحرا حتى السلاح مالاحقناش ناخدة ساعتين بالضبط وكان الاسرائلين حددوا موقعنا بالطائرات بتاعتهم ووزعوا علينا منشورات علشان نستسلم وبعدين اتفرقنا كنا حوالى 30 واحد هما اللى كانوا فاضلين من المطار قسمنا نفسنا 3 مجموعات علشان فرص النجاة تبقى اكتر كل مجموعة 10 وكل واحدة تمشى فى اتجاة قريب من التناية علشان لو حصل حاجة وعشان ا نشلش حاجةتقيلة اتخصلنا ن كل حاجة ماعدا المياة والسلاح الخفيف والابيض المهم اول مجموعتين اليهود حصروهم وقتلوا منهم 20 والدك كان من ال10 اللى ما اتقتلوش اسروهم وطلعوابيهم على المعسكر بتاع اليهود قررب الحدود الاسرائيليلة و شينا وراهم بس على مسافة كبيرة عشان لو فىاى فرصة اننا ننقذهم لما سئلوهم فين الباقى قالوا لليهود انهم ماتوا وبعدين طلعنا وراهم لاقيناهم وصولا لمعسكر كبير هناكمليان الاف المصرين الاسرى واضطرينا نستنا هناك حوالى نص يوم لحدما وصل خنزير ضخم الحثة لة كرش كبير قدامة جالة واحد من الضباط باين علية انة رئيس المعسكر وشوية لاقيت العساكر الاسرائليلن كلهم اتجمعوا على الاسرى المصرين وقيدوهم ومشيوا بيهم فى الصحرا مسافة وبعدين بداوا يحفروا الجراراتفى الصحرا لحد ما وصلوا لمسافة كبيرة وبعدين وقفوا العساكر كلهم والجنود المصرين و ضربوا عليهم النار كلهم بس مش فى مناطق قاتلة كانوا عايزين يدفنوهم احياء وفعلا عملوها وفضلوا يردما عليهم تصدق وتامن بالله من اصعب اللحظات اللى مرت عليا وكتير ما كنت بدعى ربنا انى كنت معاهم وخلصت بس بجد اصعب احساس ان اكتر ناس بتحبهم بيدفنا قصادك وانتا مش قادر تعمل حاجة حتى انك تودعهم مافيش بس بعد ما ماتوا سيبناهم ومشينا حوالى 3 ايام لحد ما وصلنا للحدود المصرية ابوك كان بين الناس اللى اندفنت حية فى التراب اللى حصل ليا ولغيرى بعد كدة مش مهم اللمهم
على ما اظن ان موضوع شغللك مع الاسرائليلن دة مش مريح ضميرك وبيتهالى ان والدك عاوز يوصللك رسالة على ما اظن انها كانت واضحة ف موضوع انك كل يوم بتدفن ف الرملة ومن اللى حكيتهولى هو بالضبط نفس اللى حصل معاة
بص يا ابن ما فيش حاجة اسمها سلام مع الناس دول وحتى لو استمر لفترة المستحيل انة يستمر للاخر انا بتعجب من اللى بيقوللك عادى ما هو اللى فات مات ينفع تتعامل مع واحد وتسلم علية وايدة متغطية بدم ابوك وحتى لو غصب عنك قبلتها تضمن منين انة ما يعملهاش معاك انتا اذا كانوا علموها وخنوا ربنا سبحانة تعالى مش هيخونوا البشر ومين دة احنا المصرين انا مش فاهم ازاى انتا الا بتتعامل معاهم بجد انتا ما عندكش ابوك يندفن حى على ايدهم وانتا بتتعامل معاهم بلاش ابوك ما فيش بيت فى مصر ما ماتش نة واحد فى الحرب مع اليهود طيب ازاى تحاول تقعنى انهم اتغيروا دول مستحيل يتغيروا بلاش المصرين يا اخى دول كل يوم بيقتلوا من الفلسطنين مئات وكل سنة لازم يعملوا مدبحة فيهم فى غزة وبعد دة كلة مصر تتعامل معاهم انتا اية حرام عليك
انتا اللى زيك جنتة ف الدنيا وبس يعمل مال وجاة وسلطان ونفوذ بس فى الاخرة عذابة شديد جدا وهيكون العن من مليون كافر
انتا جاى تشتكى من انك ما بتعرفش تنام يا اخى دىحاجة قليلة من اللى بتعملة احمد ربنا انكما حصلتلكش حاجة العن ودلوقتى فلوسكاهى دة كل اللى دفتة انا حاولت كذا مرة انى انبهك للموضوع دة فى الكام مرة اللى فاتت بس انتا ما اخدتش باللك اطلع برة انتا بعد اللى قولتهولى انا مجبر انى ما اقولهوش لحد بس ما كنتش اتخيل ان القذارة توصل لدرجة انك تبعت الشباب المصرى هناك وتوفرلة شغل وكمان تجوزة بنات الاسرائليلن الله يلعنك فى السما الارض انتا واللى زيك
...........................................................................................................................................................................................
لا لسة ما خلصتش الحدوتة انا سايب الخاتمة للاخر لما اشوف ردود فعلوكوا اية

حدوتة كل يوم 3
صفحة 1 من اصل 1